Lastbilens historia och funktion

En liten historik om lastbilen

1891 byggdes världens första lastbil av företaget Daimler. Sverige var inte så långt efter. År 1897 tillverkade Scania den första svenska lastbilen, det dröjde dock fram till den 17:e maj år 1900 innan man provkörde en lastbil mellan Göteborg och Kungsbacka. Denna lastbil köptes in av bryggeriet J.A. Pripp & Son och var tillverkad av Motorfahrzeug- und Motorenfabrik Berlin Aktien Gesellschaft. Det var alltså en tysktillverkad lastbil från Berlin. Max kunde den frakta 3000 kilo och då var förutsättningen att köra på slät väg. Hastigheten på detta fordon såg väldigt annorlunda ut mot idag, det gick inte fort fram men fordonet kunde ställas in på hela fyra hastigheter: 4, 7, 10 och 14 km/timme.

Lastbilen var från början enbart ett komplement till de hästdragna lastvagnarna, sjötransporterna och järnvägarna. Dock tog utvecklingen av lastbilar fart under 1920-talet. Från början hade man solida gummidäck och ett kedjedriftssystem. Nu valde man att gå över till ett kardandrifssystem och använde sig av tryckluftsdäck. År 1929 lanserades Volvo LV64 LF, vilket var den första lastbilen från Volvo med boggiaxel. Året 1933 kom Scania Vabis modell med boggiaxel, och den kallades för 355.

Under 1940-talets första hälft, då andra världskriget fortfarande rådde, såldes inte många lastbilar. Arméerna bestod till stor del av lastbilar, så man kan tycka att efterfrågan borde varit större.

Efterhand har de utvecklats till vad de modeller som finns idag, med IT-lösningar inbyggda i dem. På tal om IT, så kan 247casinobonusar.se vara ett bra tidsfördriv för lastbilschaufförerna på deras raster.

Lastbilar används dagligen i vårt samhälle. Det finns alltid gods som ska fraktas, allt ifrån pallar till lös-gods och vagnar. Många företag är beroende av dessa transporter, en del företag levererar dessutom med egna lastbilar. Bilarna kan gå inom Sverige, men det kan även vara så att i vissa fall kör de även ut till andra länder.

Att köra lastbil kan vara ett slitsamt yrke. Dels är det väldigt mycket att tänka på vad gäller vikter, raster, typ av last och mycket mer. Dock är det ändå för många en frihet att vara ute på vägarna.